Najważniejszym elementem kampanii jest spot świadomościowy, który dziś rano debiutuje na antenach kanałów grupy Polsat, TVN i TVP oraz w dziesiątkach kanałów tematycznych. Film pojawi się też w mediach społecznościowych – na Facebooku, Instagramie, Tik-Toku oraz w serwisie YouTube. Spot opowiada historię dziewczynek i kobiet, które łączy szkoła i temat menstruacji.
Film porusza problem braku dostępu do środków higieny menstruacyjnej, którego codziennie doświadczają uczennice z całej Polski. Jedną z ról w spocie zagrała Marianna Zydek. W rolę narratorki wcieliła się Magdalena Cielecka. Pełną, nieocenzurowaną wersję filmu można obejrzeć na stronie TakDlaPodpasek.pl.
– To pierwsza tak duża kampania społeczna, która opowiada o menstruacji. Liczymy na trwałą zmianę świadomości na temat okresu, ale naszym najważniejszym zadaniem jest wprowadzenie darmowych podpasek do wszystkich polskich szkół. Mamy ogromną determinację i jeden cel – zadbać o zdrowie i prawa kobiet wszystkich nastolatek w Polsce – mówi Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation.
Spot został przygotowany w kilku wersjach: 60 sekund, 30 sekund i 4 x 15 sekund. Wersje różnią się pomiędzy sobą bohaterkami i scenariuszem. Wszystkie odsłony kampanii łączy problem ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego. Jednym z wątków jest także społeczne tabu wokół tematu okresu, które utrudnia funkcjonowanie nastoletnim uczennicom.
Nie wszędzie spot zostanie pokazany w całości. Problemem okazała się krew menstruacyjna, przez którą pełny film nie może zostać wyemitowany we wszystkich stacjach telewizyjnych. Nie ma też możliwości promowania tej wersji spotu w mediach społecznościowych. Wersję bez cenzury można zobaczyć na stronie TakDlaPodpasek.pl.
– Silne tabu wokół miesiączki to jedna z przeszkód na drodze do wprowadzenia nowych przepisów. Ale jednocześnie dowód na to, że oprócz darmowych podpasek, niezbędna jest też edukacja na temat zdrowia menstruacyjnego. Zmiana rzeczywistości zaczyna się od zmiany w głowach. Pamiętajmy o tym, walcząc o środki higieny menstruacyjnej w każdej polskiej szkole – przekonuje Magdalena Schejbal, członkini Okresowej Koalicji.
Projekt ustawy o darmowych podpaskach w każdej polskiej szkole przygotowuje Okresowa Koalicja, zrzeszenie organizacji i ekspertek, które zajmują się normalizacją tematu miesiączki. Pod koniec maja Okresowa Koalicja przekaże projekt przedstawicielkom i przedstawicielom Sejmu i Senatu, licząc na jego szybkie wprowadzenie w życie.
Każda z wersji kampanijnego spotu nawołuje do podpisania apelu do rządzących w tej sprawie. Inicjatywę można wesprzeć na stronie TakDlaPodpasek.pl. 8 marca, podczas konferencji prasowej w polskim Parlamencie, poparcie dla ustawy autorstwa Okresowej Koalicji zadeklarowały parlamentarzystki Koalicji Obywatelskiej, PSL i Lewicy.
– Słowa okres, miesiączka, menstruacja to dla wielu słowa wstydliwe. Ale mamy w naszym społeczeństwie odważne kobiety, które łamią te mity i stereotypy. Zrzeszyły się w Okresowej Koalicji. Jesteśmy przedstawicielkami różnych klubów parlamentarnych, z różnych opcji. Wszystkie popieramy tę inicjatywę. I na pewno będziemy robić wszystko, żeby ten projekt wszedł w życie. Jesteśmy z wami – mówiła posłanka Marzena Okła-Drewnowicz.
Wcześniej podobne przepisy i programy wprowadziły już w Europie Anglia, Szkocja i Francja. W sondażu Kantar dla Kulczyk Foundation z grudnia 2022 roku 67% Polek przyznało, że zdarzyło im się, iż podczas miesiączki nie miały w szkole dostępu do podpasek czy tamponów. Zdaniem 64% Polek i Polaków środki menstruacyjne w szkołach powinny być dostępne za darmo.