Dzień Higieny Menstruacyjnej

Dzień Higieny Menstruacyjnej został zainicjowany przez niemiecką organizację WASH United w 2013 roku. Data 28 maja nie jest przypadkowa – 28 dni to średnia długość cyklu menstruacyjnego, a maj jest piątym miesiącem roku, co symbolizuje 5 dni, które przeciętnie trwa menstruacja.

Celem ustanowienia tego dnia było edukowanie społeczeństw na temat menstruacji – zwalczanie mitów i stygmatyzacji z nią związanych; promowanie inicjatyw, które zapewniają darmowe lub tańsze środki dla potrzebujących, a także zachęcanie do regularnych wizyt u lekarza oraz dbania o zdrowie reprodukcyjne i walka o prawa kobiet do godnego życia bez wstydu i wykluczenia.

Skutki braku dostępu do materiałów higienicznych są wieloaspektowe. W wielu rejonach świata, z tego powodu, dziewczynki opuszczają zajęcia szkolne, kobiety tracą dni pracy, a stygmatyzacja menstruacji prowadzi do wykluczenia społecznego i psychicznego dyskomfortu.

Zaplanuj z nami obchody Dnia Higieny Menstruacyjnej w Twojej firmie. Dołącz do naszej kampanii #OkresRównoWażny i skorzystaj z naszych inspiracji oraz materiałów edukacyjnych, żeby dostarczyć rzetelnej wiedzy eksperckiej w Twoim miejscu pracy.

Sprawdź jak skutecznie angażować swoją organizację w budowanie świadomości na temat równości oraz promowania odpowiedzialnego podejścia do zdrowia menstruacyjnego. Wykorzystaj dostarczane przez nas scenariusze działań i doprowadź do wdrożenia jak największej liczby aktywności w Twoim miejscu pracy.

To kropla drąży skałę, dlatego każde działanie uświadamiające jest ważne w kontekście skali całego projektu. Z pomocą naszych materiałów Twoje starania zostaną zauważone przez innych i wpłyną na pozytywny wizerunek pracodawcy. Przekonaj ich właśnie dzisiaj! Jak?

Dołącz do kampanii #OkresRównoWażny, poprzez podjęcie aktywności, które w prosty sposób pozwolą dokonać zmian w Twoim miejscu pracy. Wybierz, jaka forma celebracji Dnia Higieny Menstruacyjnej i poruszenia tematu jest odpowiednia dla Twojej organizacji.

Zainspiruj się scenariuszami działań. Pobierz materiały promocyjne i edukacyjne:  

 

DZIAŁANIA W OBSZARZE KOMUNIKACJI WEWNĘTRZNEJ

Żeby zwrócić uwagę współpracowników_czek na temat zdrowia menstruacyjnego w KOMUNIKACJI WEWNĘTRZNEJ możesz skorzystać z następujących propozycji:

  • Wydrukuj plakaty, naklejki/wlepki i umieść je w widocznych miejscach, jak np. toaleta, kuchnia, windy, recepcja.
    pliki gotowe do druku do pobrania znajdziesz tutaj:
    POBIERZ
  • W elektronicznych narzędziach komunikacji wewnętrznej (intranet, telewizory, wyświetlacze, komunikatory) wykorzystaj dodatkowo animację, którą również znajdziesz tutaj:
    POBIERZ
  • Uwzględnij temat kampanii w firmowym newsletterze. Możesz skorzystać z naszych grafik. Jeśli Twoja firma potrzebuje wsparcia w zredagowaniu materiału do newslettera napisz do nas: cyklkariery@kulczykfoundation.org.pl
    Pobierz propozycję treści do wykorzystania w komunikacji na temat DHM w Waszej firmie
  • Zorganizuj szkolenie dla pracowniczek_pracowników na temat zdrowia menstruacyjnego. Jeśli chcesz, aby Ci w tym pomóc, napisz mail na adres: cyklkariery@kulczykfoundation.org.pl
  • Zainspiruj się gadżetami– ekologicznym termoforem z pestkami wiśni, sztyftem (roll-on), czyli olejkiem eterycznym poprawiającym samopoczucie w czasie okresu. Woreczek wielokrotnego użytku możesz przekazać współpracowniczkom, a jeśli macie takie możliwości – zróbcie limitowaną serię takich gadżetów dla Waszych pracowniczek. Możecie również zaopatrzyć firmę w relaksujące świeczki, zmniejszające dolegliwości menstruacyjne. Przykładowe wykorzystanie gadżetów:
    Propozycja 1 Propozycja 2
  • Niech 28 maja, Dzień Higieny Menstruacyjnej, na stałe zapisze się w Waszym firmowym kalendarzu. Celebrujcie to święto: zorganizujcie spotkanie, poczęstunek. Możecie kupić ciastka lub owoce i włożyć toppery nawiązujące do akcji.
  • Zaproponuj pracowniczkom_kom sprawdzenie swojej wiedzy na temat zdrowia menstruacyjnego – skorzystajcie w tym celu z ankiety dostępnej pod adresem:
    QUIZ EDUKACYJNY
  • Zachęć pracowniczki_ków do wsparcia akcji „Tak dla podpasek” i podpisania się pod naszym apelem do rządzących o zmiany w prawie zapewniające dostęp do środków menstruacyjnych w szkołach i na uczelniach oraz wprowadzenie do programów szkolnych wiedzy o zdrowiu menstruacyjnym. Link do apelu:
    www.takdlapodpasek.pl
  • Przekaż koleżankom_gom, że mogą zapoznać się z ulotką o tym, jak rozmawiać z dziećmi o menstruacji:
    MATERIAŁY DLA RODZICÓW
    Przekaż koleżankom_gom, że mogą zapoznać się z przykładowym scenariuszem rozmowy osoby menstruującej z Przełożoną_nym
    Pobierz scenariusze rozmowy
  • Dbając o wzrost wiedzy i świadomości przekaż koleżankom_gom materiały edukacyjne przybliżające tematykę tego dnia:
    KOMPENDIUM MESTRUACYJNE – JAK WYKORZYSTYWAĆ SWÓJ CYKL? oraz RAPORT NA TEMAT UBÓSTWA MENSTRUACYJNEGO
  • Zorganizuj zbiórkę pracowniczą środków menstruacyjnych, które następnie możecie przekazać np. lokalnej szkole, placówce DPS, domom samotnej matki itp.
    Pobierz propozycję treści do wykorzystania w komunikacji

 

DZIAŁANIA W OBSZARZE KOMUNIKACJI ZEWNĘTRZNEJ

Jako firma włączcie się również w działania realizowane przy tej okazji na całym świecie!

Oto kilka sposobów na komunikację zewnętrzną, podkreślającą zaangażowanie pracownic_ów w akcję:

  • Pochwal się w internecie udziałem w programie i w kampanii z okazji Dnia Higieny Menstruacyjnej. Możesz zamieścić w aktualnościach na stronie firmowej informację o przyłączeniu do akcji, dodać baner lub zdjęcie. Opisz, co wydarzy się lub wydarzyło w ramach Waszych działań.
  • Podziel się w mediach społecznościowych Waszymi doświadczeniami z realizacji kampanii #okresrównoważny, abyśmy mogli puścić je dalej w świat. Napisz krótką wiadomość, nagraj filmik (w poziomie, pionie lub kwadracie, o dowolnej długości) lub rolkę (w pionie, do 90 sekund), z udziałem koleżanek i kolegów z pracy. W publikacjach oznacz profile Kulczyk Foundation i dodaj hasztag: #cyklkariery, #okresrównoważny, #miesiączkatonaturalne abyśmy mogli je udostępnić.
  • Zachęć pracowniczki_ów do zrobienia sobie zdjęcia z widocznym hasztagiem kampanii #okresrównoważny (możesz wykorzystać grafiki z hasztagiem akcji, np. plakat, baner internetowy). Za każde udostępnione zdjęcie i oznaczenie nas w mediach społecznościowych, Kulczyk Foundation przekaże jedną paczkę podpasek osobom potrzebującym.
  • Zorganizuj specjalną akcję z okazji 28 maja w swoim miejscu pracy. Wyłóż podpaski w mało oczywistym miejscu – np. w poczekalni, recepcji itp. Zróbcie zdjęcie i zamieść je w Waszych mediach społecznościowych. Dodaj hasztag #okresrównoważny #menstruacjatonaturalne i napisz, dlaczego celebrujecie ten dzień.

Propozycje postów na Social Media, którymi możecie się zainspirować:

Używajcie hasztagów towarzyszącej tej inicjatywie:
#cyklkariery #miesiączkatonormalne #worklifeperiod #równośćpłci #równowagawpracy, #MHDay #okresrównoważny #MHday2025

FB/IG:

Miesiączka? To naturalne! 🩸 28 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Higieny Menstruacyjnej. Jego celem jest zwrócenie uwagi na kwestie związane ze zdrowiem i ubóstwem menstruacyjnym oraz przełamywanie miesiączkowego tabu. 🩸 W tym dniu razem z @KulczykFoundation tworzymy kampanię #okresrównoważny. Chcemy podkreślić, jak ważne jest tworzenie przyjaznego środowiska, wolnego od dyskryminacji i nierówności oraz dostrzeganie tego, że potrzeby kobiet i mężczyzn różnią się.

Wspólnie możemy zmieniać świat na lepszy i sprawić, że o miesiączce będziemy rozmawiać otwarcie, a dostęp do środków menstruacyjnych będzie powszechny. Każda i każdy z nas może zrobić krok w stronę równej teraźniejszości dla wszystkich ❤️

#MHday #MHday2025 #CyklKariery #worklifeperiod #równośćpłci #równowagawpracy #PeriodFriendlyPoland, #PeriodFriendlyWorld #miesiączkatonaturalne

Linkedin

Miesiączka? To naturalne!  🩸 28 maja, obchodzimy Międzynarodowy Dzień Higieny Menstruacyjnej! Wraz z wieloma społecznie odpowiedzialnymi organizacjami na całym świecie pragniemy podkreślić wagę tej istotnej inicjatywy.

W #NazwaFirmy codziennie dbamy o to, by tworzone przez nas środowisko pracy promowało równość i zrozumienie, także w kwestii związanej z menstruacją. ❤️ Dlatego bierzemy udział w kampanii #okresrównoważny, by razem z @KulczykFoundation celebrować #MHday2025. Zachęcamy wszystkich do zaangażowania się w te działania, by rozmowy na temat zdrowia menstruacyjnego prowadzono otwarcie, a dostęp do środków menstruacyjnych stał się codziennością, także w pracy.

#MHday #MHday2025 #CyklKariery #worklifeperiod #równośćpłci #równowagawpracy #PeriodFriendlyPoland, #PeriodFriendlyWorld #miesiączkatonaturalne

Oznaczenia:

FB:  https://www.facebook.com/kulczykfoundation
IG: https://www.instagram.com/kulczykfoundation/
LinkedIn: https://pl.linkedin.com/company/kulczyk-foundation

Hasztagi:

#MHday #MHday2025 #CyklKariery #worklifeperiod #równośćpłci #równowagawpracy #okresrównoważny #miesiączkatonaturalne

Materiały do wykorzystania / inspiracji:

Jeśli chcecie tworzyć dbające o równość, nowoczesne i przyjazne dla wszystkich miejsce pracy dołączcie do programu Cykl Kariery i skorzystajcie z szerokiej gamy materiałów edukacyjno-marketingowych, do których mają dostęp tylko uczestnicy Programu. Otrzymacie m.in. możliwość wzięcia udziału w wydarzeniach związanych z tematem zdrowia menstruacyjnego, odbywających się na żywo i online (webinary), dostęp do newslettera rozsyłanego co kwartał, a także szereg innych materiałów edukacyjno-informacyjnych do wykorzystania w komunikacji wewnętrznej – w tym dodatkowych materiałów z okazji Dnia Higieny Menstruacyjnej czy Dnia Menstruacji i Andropauzy.

Adres do kontaktu: cyklkariery@kulczykfoundation.org.pl

Właściwe zaopiekowanie się obszarem menstruacji w miejscu pracy ma pozytywny wpływ na pracowników_czki. Kliknij tutaj i dowiedz się więcej.